Salta al contenuto principale
Passa alla visualizzazione normale.

BENEDETTO DI PAOLA

Curriculum e ricerca

DI PAOLA BENEDETTO

BENEDETTO DI PAOLA

 (MAT/04)

Matematica e Informatica

Insegnamenti

Anno accademico Codice della materia Nome della materia CFU Corso di studi
2022/2023 16021 DIDATTICA DELLA MATEMATICA PER LA SCUOLA PRIMARIA E DELL'INFANZIA E LABORATORIO 13 SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA
2022/2023 16018 MATEMATICA PER LA SCUOLA PRIMARIA E DELL'INFANZIA E LABORATORIO 9 SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA

Pubblicazioni

Data Titolo Tipologia Scheda
2021 Multidimensional Scaling in Cluster Analysis: examples in Science and Mathematics Education Abstract in atti di convegno pubblicato in volume Vai
2021 Matematica ... a Distanza. Convinzioni, atteggiamenti e pau- re degli insegnanti di scuola Primaria: esiti di un’indagine statistica Articolo in rivista Vai
2021 Exploring the Coherence of Student Reasoning when Responding to Questionnaires on Thermally Activated Phenomena Articolo in rivista Vai
2020 A study on science teaching efficacy beliefs during pre-service elementary training Articolo in rivista Vai
2020 Collaborative Teaching in the Italian "Liceo Matematico": A Case Study of Co-Planning and Co-Teaching Contributo in atti di convegno pubblicato in volume Vai
2019 Evaluating the Effectiveness of Modelling-Oriented Workshops for Engineering Undergraduates in the Field of Thermally Activated Phenomena Articolo in rivista Vai
2019 MATHEMATIQUES ET VIVRE ENSEMBLE": POURQUOI, QUOI, COMMENT? - "MATHEMATICS AND LIVING TOGETHER": WHY, HOW, WHAT? Curatela Vai
2019 Un esempio di co-planning tra docenti: l’esperienza del Liceo Matematico a Palermo Articolo in rivista Vai
2019 Unsupervised quantitative methods to analyze student reasoning lines: Theoretical aspects and examples Articolo in rivista Vai
2019 GIORNATE DI STUDIO DELL'INSEGNANTE DI MATEMATICA (GIMat).Pratiche d'aula e ricerca didattica: nuove e vecchie sfide di insegnamento/apprendimento matematico per una scuola competente e inclusiva Curatela Vai
2018 An unsupervised quantitative method to analyse students' answering strategies to a questionnaire Capitolo o Saggio Vai
2018 A quantitative analysis of university student reasoning lines in the field of thermally activated phenomena Contributo in atti di convegno pubblicato in rivista Vai
2018 Discrete Mathematics in Lower School Grades? Situation and Possibilities in Italy Capitolo o Saggio Vai
2018 Mi descrivi il tuo disegno del Mattoncino Lego? Un’esperienza didattica di matematica nella scuola dell’infanzia Articolo in rivista Vai
2018 GIORNATE DI STUDIO DELL'INSEGNANTE DI MATEMATICA (GIMat). Giocare con la matematica: dall’apprendimento informale all’apprendimento formale Curatela Vai
2018 Cultural transposition: Italian didactic experiences inspired by chinese and russian perspectives on whole number arithmetic Articolo in rivista Vai
2018 PICTURES, GESTURES AND DISCOURSES: A CASE STUDY WITH KINDERGARTEN STUDENTS DISCOVERING LEGO BRICKS Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2017 Integrazione e apprendimento: un’esperienza laboratoriale tra Lingua e Matematica alla Scuola dell’Infanzia Capitolo o Saggio Vai
2017 Ricerca educativa in ambienti multiculturali con allievi cinesi: la lingua scritta come ponte per un avvio informale al pensiero algebrico-relazionale Articolo in rivista Vai
2017 An Inquiry-Based Approach to a Pedagogical Laboratory for Primary School Teacher Education Articolo in rivista Vai
2017 Analysing the conceptions on modelling of engineering undergraduate students: A case study using cluster analysis Capitolo o Saggio Vai
2017 A quantitative analysis of educational data through the comparison between hierarchical and not-hierarchical clustering Articolo in rivista Vai
2017 K-means Clustering to Study How Student Reasoning Lines Can Be Modified by a Learning Activity Based on Feynman’s Unifying Approach Articolo in rivista Vai
2017 Hierarchical and Non-Hierarchical clustering methods to study students algebraic thinking in solving an open-ended questionnaire Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2017 MATHEMATISATION: SOCIAL PROCESS & DIDACTIC PRINCIPLE Curatela Vai
2017 GIORNATE DI STUDIO DELL'INSEGNANTE DI MATEMATICA (GIMat). Matematica E Realtà: occasioni per apprendere Curatela Vai
2017 La storia della Matematica come chiave per l’inclusione interculturale nella pratica d’aula attuale Capitolo o Saggio Vai
2017 Cultural diversity as a resource or an obstacle for teaching practices in multicultural milieu: experience of a training course for Italian teachers about Chinese Shuxue Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2016 A New Approach to Investigate Students’ Behavior by Using Cluster Analysis as an Unsupervised Methodology in the Field of Education Articolo in rivista Vai
2016 MaT²SMC: Materials for Teaching Together: Science and Mathematics Teachers collaborating for better results Monografia Vai
2016 Using cluster analysis to study the modelling abilities of engineering undergraduate students: a case study Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2016 Why Asian children outperform students from other countries? Linguistic and parental influences comparing Chinese and Italian children in Preschool Education Articolo in rivista Vai
2016 Educazione musicale ed educazione matematica: contesti semiotici diversi tra loro interagenti Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2016 Ho uno studente cinese in classe, è bravissimo in matematica … Perché? La lingua scritta cinese come ponte per il pensiero algebrico Capitolo o Saggio Vai
2016 GIORNATE DI STUDIO DELL'INSEGNANTE DI MATEMATICA (GIMat). Insegnare Matematica Oggi - I EDIZIONE - 2016 Curatela Vai
2016 SORTING ALGORITHMS FOR 5TH AND 6TH GRADE STUDENTS: GREEDY OR COOPERATIVE? Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2016 Dialogo sulla matematica nella scuola dell’infanzia Capitolo o Saggio Vai
2016 Il concetto di tempo e le sue misurazioni alla Scuola dell’Infanzia: dal calendario alla clessidra Capitolo o Saggio Vai
2016 I bambini si raccontano: soddisfazioni, paure e aspettative della loro scuola Capitolo o Saggio Vai
2016 AN EDUCATIONAL EXPERIENCE OF CULTURAL TRANSPOSITION IN PRIMARY SCHOOL: PROBLEMS WITH VARIATION Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2016 Non-Hierarchical Clustering as a method to analyse an open-ended questionnaire on algebraic thinking Articolo in rivista Vai
2016 HIERARCHICAL AND NON-HIERARCHICAL CLUSTERING METHODS TO ANALYSE AN OPEN-ENDED QUESTIONNAIRE ON ALGEBRAIC THINKING Abstract in atti di convegno pubblicato in volume Vai
2015 Can we learn from “outside”? A dialogue with a Chinese teacher: the “two basics” as a meaningful approach to mathematics teaching Capitolo o Saggio Vai
2015 VIII Colloque International –VIII International Conference - A.S.I. Analyse Statistique Implicative ––Statistical Implicative Analysis Curatela Vai
2015 TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS: RESOURCES AND OBSTACLES - ENSEIGNER ET APPRENDRE LES MATHEMATIQUES: RESSOURCES ET OBSTACLES. Actes/Proceedings CIEAEM 67 Curatela Vai
2015 Electron dynamical response in InP semiconductors driven by fluctuating electric fields Articolo in rivista Vai
2015 Noise-induced effects in nonlinear relaxation of condensed matter systems Articolo in rivista Vai
2015 A quantitative method to analyse an open-ended questionnaire: A case study about the Boltzmann Factor Articolo in rivista Vai
2015 Cultural diversity: how can it increases the complexity of teaching mathematics in multicultural class? The case of Chinese students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2015 Un’esperienza educativa di trasposizione culturale nella scuola primaria Articolo in rivista Vai
2015 E questo dove lo metto? Esperienze geometriche in continuità tra la Scuola dell'Infanzia e la Scuola Primaria Capitolo o Saggio Vai
2014 Matematica in sezione: tradizioni culturali, pedagogiche e didattiche vicine e lontane Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2014 MOTIVATING AND EXCITING METHODS IN MATHEMATICS AND SCIENCE Unità di apprendimento Capitolo o Saggio Vai
2014 Provide Motivation Through Exciting Materials in Mathematics and Science Lesson Plans Capitolo o Saggio Vai
2014 MATHEMATICS AND REALITIES - MATHÉMATIQUES AND RÉALITÉS Actes/Proceedings of CIEAEM 66 Curatela Vai
2014 Glossary of Terms Monografia Vai
2014 MOTIVATING AND EXCITING METHODS IN MATHEMATICS AND SCIENCE Plany vyucovacich hodin Capitolo o Saggio Vai
2014 MOTIVATING AND EXCITING METHODS IN MATHEMATICS AND SCIENCE Stundenbilder Capitolo o Saggio Vai
2013 I libri di testo come strumento per ripensare la formazione degli insegnati di Scuola Primaria e dell’infanzia di Matematica in un’ottica interculturale Articolo in rivista Vai
2013 La realtà multiculturale della scuola: comparazione di processi cognitivi tra studenti italiani e cinesi Altro Vai
2013 Investigating the quality of mental models deployed by undergraduate engineering students in creating explanations: The case of thermally activated phenomena Articolo in rivista Vai
2013 MATHEMATICS EDUCATION IN A GLOBALIZED ENVIRONMENT - L’ENSEIGNEMENT DES MATHÉMATIQUES DANS UN ENVIRONNEMENT GLOBALISÉ. Actes/Proceedings CIEAEM 63 Curatela Vai
2013 I libri di matematica che circolano nella scuola italiana e non: ricadute nella pratica d’aula Capitolo o Saggio Vai
2013 Gli insegnati si raccontano … Matematica in Sezione Capitolo o Saggio Vai
2013 Atti del SEMINARIO NAZIONALE SUL CURRICOLO VERTICALE Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2013 TAKING A LOOK AT CHINESE PEDAGOGY IN SHUXUE [MATHEMATICS]: A DIALOGUE BETWEEN CULTURES TO APPROACH ARITHMETIC AT FIRST AND SECOND ITALIAN PRIMARY CLASSES Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2012 Italian Primary School prospective teachers beliefs about knowledge construction: a case study about models Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2012 Enhancing geometrical knowledge, metacognitive reasoning and visual spatial skills through a playing chess laboratory. Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2012 Prospective elementary teachers’ perceptions of the processes of modeling: A case study Articolo in rivista Vai
2012 Mathematics classroom with Italian and Chinese students: Metacognitive experiences in an intercultural perspective Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2012 Mathematics and Music: a paradigmatic pair for basic learning Capitolo o Saggio Vai
2012 Processi cognitivi e soluzioni di problemi matematici con studenti italiani e cinesi Capitolo o Saggio Vai
2012 Matematica e Musica: l’Apprendimento di base Articolo in rivista Vai
2012 Graphical perception: a case study at the university level Capitolo o Saggio Vai
2012 Matematica e musica: linguaggi ... in accordo! Capitolo o Saggio Vai
2012 Geometrical-mechanical artefacts for managing tangent concept Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2012 Ontogenesis and phylogenesis in the passage from arithmetic to algebraic thought Articolo in rivista Vai
2012 VI Colloque International –VI International Conference - A.S.I. Analyse Statistique Implicative ––Statistical Implicative Analysis Curatela Vai
2012 Geometrical-mechanical artefacts mediating tangent meaning: the Tangentograph Articolo in rivista Vai
2011 An example of developing a research program, together with a program of preparation of young researchers. Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2011 La lingua nell'apprendimento della Matematica da parte dei ragazzi cinesi. Una ricerca di didattica della Matematica Articolo in rivista Vai
2011 Epistemic and didactic values of the demonstrative process in different cultures: a case study in Geometry with Chinese and Italian students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2011 Processi cognitivi e soluzioni dei problemi: studenti italiani e studenti cinesi Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2011 Esperienze con studenti italiani e cinesi: processi cognitivi e soluzioni di problemi matematici. Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2010 Stili cognitivi nell’apprendimento/insegnamento delle matematiche nella cultura cinese ed europea Altro Vai
2010 European and Chinese Cognitive Styles and their impact on Teaching/Learning Mathematics Articolo in rivista Vai
2010 Perché gli studenti cinesi risolvono più facilmente i problemi di Matematica? Articolo in rivista Vai
2010 La argumentaciòn y la demostraciòn en un context multicultural Articolo in rivista Vai
2010 European and Chinese Cognitive Styles and Their Impact on Teaching Mathematics Monografia Vai
2010 European and Chinese cognitive styles and their impact on teaching/learning mathematics Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2010 Analyse statistique implicative. Objet de recherche et de formation en analyse de données, outil pour la recherche multidisciplinaire Curatela Vai
2010 Teaching/learning mathematics in different cultural environments: some experimental considerations with Chinese and European students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2010 Il fumetto può aiutare nei processi di insegnamento/apprendimento delle Matematiche? Articolo in rivista Vai
2009 Indeterminate systems in the “Nine Chapters” by Liu Hui. The role of “context” for determining the “fundamental algorithm” as an argumentative tool Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2009 A-Didactical Situation in Multicultural Primary School Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2009 Una investigatión sobre las habilitades de formalizatión de los alumnos sobre un problema de teoria de los numeros Capitolo o Saggio Vai
2009 I sistemi indeterminati nei "Nove Capitoli" di Liu Hui. Il ruolo del "contesto" per determinare l'"algoritmo fondamentale" come strumento argomentativo Articolo in rivista Vai
2009 Motivating and Exciting Methods in Mathematics and Science, IT Team Capitolo o Saggio Vai
2009 Pensiero aritmetico e pensiero algebrico in ambienti multiculturali: il caso cinese Monografia Vai
2009 Argumentation and proving in multicultural classes: a linguistic-cultural approach with Chinese students Altro Vai
2009 Algebraic thinking and generalization of patterns: a didactical experience with Italian and Chinese students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2009 To the beginnings of the XXI century, which possible use of neurosciences results in research in Mathematics Education ? Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2009 Argumentation and proving: a didactical experience with Chinese and Italian students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2009 Argumentation and Proving in Multicultural Classes: A didactical experience with Chinese and Italian students Articolo in rivista Vai
2008 Il tango e la matematica: muoversi all’interno delle figure Articolo in rivista Vai
2008 Different procedures in argumentation and conjecturation in primary school:an experience with Chinese students Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2008 On the formalization of a number theory problem by pupils Articolo in rivista Vai
2008 Medida y premedida: una experiencia lúdica en la escuela primaria Articolo in rivista Vai
2007 A case stydy about the formalization by pupils of a number theory problem Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2007 La Geometria, una guida ai suoi contenuti e alla sua didattica Monografia Vai
2007 Se e quando si arriva al pensiero algebrico Articolo in rivista Vai
2007 La formazione degli insegnanti della scuola di base: considerazioni metodologiche ed esperienze specifiche nel Master dell’Università di Palermo Capitolo o Saggio Vai
2007 The concept of operator in the numerical extensions: a theoretical base. Articolo in rivista Vai
2007 On the formalization of a number theory problem by pupils Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2006 An experience of game in a multicultural milieu at infancy and elementary school Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2006 The Socrates Comenius project between School, University and Research Proceedings (TIPOLOGIA NON ATTIVA) Vai
2006 Arithmetical thought and algebraic thought in a multicultural milieu: the Chinese case Altro Vai
2005 Arithmetical and algebraical approach to the second degree equations (age: 15-19 years) Articolo in rivista Vai
2004 Il passaggio dal pensiero aritmetico al pensiero algebrico nella scuola secondaria superiore Altro Vai
2004 Some experimental observations about the passage from the arithmetical thought to the algebraic thought Altro Vai