Salta al contenuto principale
Passa alla visualizzazione normale.

Scienze Umanistiche

Siti Web interattivi e divulgativi

The analysis of ideologically oriented cultural products is the starting point for a particular recovery and recoding of a collective heritage that facilitates intercultural dialogue between the European citizens of the twenty-first century.

The project:

-       Aims at the realization of an analysis model of media communication applicable in different historical and geographical contexts, so citizens can take possession of their Cultural heritage. The state of the Art is articulated and it shows several approaches according to the different research areas, although the novelty of our project is based on the consideration of the identity as the result of a discursive process. Furthermore, the communication practice (whatever is the nature of the cultural artifact), is intended as a vehicle of ideological transmission.

In particular:

-       Our analysis aims to decode the discursive strategies that contribute to the construction of the individual identity to the formation of group’s identity, which will contribute to the construction of a reproducible abstract pattern, to be applicable to all areas of communication for the formation of new identities.

-       The recovery of ideological artefacts heritage, through the construction of an analysis model, which will propose cultural and learning tools for the construction of an inclusive and respectful identity awareness, useful for an institutional embedding of norms and values (the educational purpose of the project is to sensitize and train the young citizens to the acquisition and/or enhancement of the uses of the past to build up identities at individual and collective levels). Our proposal aims at review these criteria and explores a relatively new direction for research on manipulation and the possibility to use manipulative discourse as a way to get the new identity of young people.

-       To provide a transcultural analysis model of media communication completely suitable for different research fields such as historical, linguistic, pedagogical, literary, anthropological and sociological one. The relevant stakeholders of this research are, primarily, educators and trainers belonging to the educational agencies; secondly, institutional and political members interested in promoting a new use of the past.

 http://www.memita-net.com

 

 

logo 

 

Il sito Lo specchio di carta, attivo dal 2003, è diretto da Domenica Perrone, che coordina, insieme a Donatella La Monaca, all’Università di Palermo, le attività del laboratorio Incontro con gli scrittori cui il sito stesso si raccorda. Al centro del lavoro laboratoriale, condotto dal gruppo di ricerca formatosi alla scuola di Natale Tedesco, spentosi lo scorso 13 ottobre, si pone la lettura e l’analisi di romanzi di narratori contemporanei perseguite attraverso un pedinamento, serrato e filologicamente fondato, delle strategie narrative e delle realizzazioni tematico-stilistiche. Sono riconducibili a tale prassi metodologica significative scoperte su scrittori della contemporaneità letteraria (vedi caso Mazzucco - Ferrante) i cui esiti sono consultabili all’interno del sito stesso. L’irrinunciabile affondo critico punta ad offrire una mappa quanto più ricca possibile del variegato clima culturale odierno. 

 http://www.lospecchiodicarta.it/

 

 

dialektos

 

 


DIÁLEKTOS: Lingue e culture in Sicilia. L’Università per la Scuola è uno spazio creato dal Centro di studi filologici e linguistici siciliani (Dipartimento di Scienze umanistiche dell’Università di Palermo), d’intesa con l’Assessorato dei Beni Culturali e dell’Identità Siciliana – Dipartimento dei Beni Culturali e dell’Identità Siciliana.È uno spazio di informazione, di discussione, di confronto, di sperimentazione ideato nell’ambito delle attività della cattedra di Linguistica Italiana e del Centro di Studi Filologici e Linguistici Siciliani ed è espressamente rivolto al mondo della scuola. Vuole essere uno spazio condiviso con gli insegnanti sui temi della dialettologia, della letteratura regionale, della cultura popolare e, più in generale, dell’educazione linguistica.

http://www.dialektos.it/