Salta al contenuto principale
Passa alla visualizzazione normale.

PhD STUDENTS

Dorotea Rita DI CARLO

Ascolta

phd_XXXVIII_dorotea_rita_di_carlo

Department of Psychology, Educational Science and Human Movement, University of Palermo, Viale delle Scienze Edificio 15, Palermo, 90128, Italy.

 

e-Mail: dorotearita.dicarlo@unipa.it


Education

  • Scienze Pedagogiche (LM-85)

 


Current Positions

PhD Student in Health Promotion and Cognitive Sciences

 

PhD project title and a short abstract

An integrated training model for secondary school teachers specialized in support activities, based on the use of Narrative Inquiry in the internship experience.

Abstract

The Specialization Course for support activities, outlined by Ministerial Decree of September 30, 2011, structures the training of support teachers through a model that integrates lectures, workshops, indirect internships, and ICT, with the alliance between Universities and Schools being its key strength.

Within the Specialization Courses for support activities, the internship, in its dual form (direct and indirect), plays a fundamental role in influencing and determining the success of the training pathway: the direct internship allows for the gradual integration of the future support teacher into the school environment; the indirect internship, under the guidance of the university tutor, encourages reflection on the challenges to be managed and complex situations, fostering critical dialogue and a conscious reflection on the practical experience gained.

Building on the operational methods of Narrative Inquiry, this research aims to design a training model within the framework of the indirect internship, using a range of formative activities (or Narrative Practices) to bridge theoretical knowledge and practical skills of future teachers of lower and upper secondary school enrolled in the Specialization Course.

 

Supervisor: Prof.ssa Leonarda Longo

 

Curriculum Vitae

 

Main research areas of interest

Inclusion, Service learning, Lesson study


Researcher IDs


Pubblicazioni:

Di Martino, V., Falzone, Y., Gulbay, E., La Marca, A., Leone, A., Longo, L., Di Carlo, D. R., & Martino, F. (2023). Approcci innovativi alla progettazione dei corsi universitari: sfruttare ChatGpt per un maggiore impatto educativo. Book of abstract, 131-133.

Fiandaca, G., & Di Carlo, D. (2023). La dimensione orientativa del tirocinio dei futuri docenti di sostegno. Bollettino della Siped/Società Italiana di Pedagogia, 354-356.

Di Carlo, D. R. (2023). Narrative Inquiry e Problem Based Learning: una proposta laboratoriale nella didattica universitaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3, 600-618. Doi: 10.14668/QTimes_15341.

Di Carlo, D. R. (2023). Narrazione autobiografica come dispositivo formativo per la cura del sé professionale dell’insegnante di sostegno. JHCEinP - Journal of Health Care Education in Practice, 1(11), 103-112.

Longo, L. & Di Carlo, D. R. (2023). E-portfolio e flipped classroom: un’indagine esplorativa con i futuri insegnanti di scuola primaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 2, 253-266.

Longo, L., Di Martino, V. & Di Carlo, D. R. (2022). La pratica riflessiva nell’esperienza di tirocinio come strumento di formazione e orientamento alla professione di insegnante di sostegno di scuola secondaria di primo e secondo grado. STUDIUM EDUCATIONIS.

Longo, L. & Di Carlo, D. R. (2022). Le percezioni dei futuri insegnanti di sostegno di scuola secondaria di primo e secondo grado nei confronti della disabilità e dell’inclusione: un’indagine nel tirocinio indiretto all’Università di Palermo. In P. Lucisano (a cura di), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (Palermo, 30 giugno) (pp. 496-509). Lecce: PensaMultimedia.

La Marca, A., Martino, F. & Di Carlo D. R. (2021). Emergenza Covid-19 e sviluppo della competenza metacognitiva dei docenti universitari neoassunti. X Congresso scientifico RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione 9/10 aprile 2021. ISBN 978-88-6760-832-4.

Longo, L. & Di Carlo, D. R. (2021). Uno strumento di insegnamento e apprendimento riflessivo nella formazione degli insegnanti al tempo del Covid: lo storytelling digitale. Nuova Secondaria, Anno XXXVIII, n. 9. ISSN 1828-4582.

Longo, L., Gulbay, E. & Di Carlo, D. R. (2021). Valutazione Formativa e didattica a distanza all’Università. Annali online della didattica e della Formazione Docente, 21, 199-214.

Sidoti, E. & Di Carlo, D. R. (2020). Dysgraphy as dysharmony of body movement. New scenarios between tradition and technology. Giornale italiano di educazione alla salute, sport e didattica inclusiva, 9(2020), pp. 33-41. ISBN: 9788860223920

Sidoti, E. & Di Carlo, D. R. (2020). Verso una nuova cultura di Bildung: l’approccio biografico narrativo come metodologia formativa. Pedagogia e Vita, 2(2020), pp. 80-90. ISSN 0031-3777.

Di Carlo, D. R. & Sidoti, E. (2020). Corpo e apprendimento: elementi costitutivi di benessere in una scuola che promuove salute. In Salute, benessere e qualità della vita nella scuola di oggi (a cura di) Joan Maria Senent. Palermo: Unipress. ISBN (a stampa): 978-88-5509-216.

Sidoti, E. & Di Carlo, D. R. (2020). La pratica narrativa per una formazione del sé nei luoghi di lavoro. Formazione Lavoro Persona, Anno X, n.31, pp. 98-108. ISSN: 2039 – 4039.

Sidoti, E. & Di Carlo, D. R. (2019). La qualità dei servizi per l’infanzia: educazione partecipata e corresponsabilità scuola famiglia. Formazione Lavoro Persona, Anno IX, n. 29, pp. 31-38. ISSN: 2039 – 4039.

Sidoti, E. & Di Carlo, D. R. (2019). Riflessività e narrazione autobiografica per una cittadinanza digitale. Formazione Lavoro Persona, Anno IX, n.26, pp.47-55. ISSN: 2039 – 4039.