27-mar-2017

Giornata della Biomedicina e delle Neuroscienze

Lunedì 27 marzo 2017, presso l’Aula Magna del complesso Steri, si terrà la "Giornata della Biomedicina e delle Neuroscienze", organizzata dal Dipartimento BIONEC. L’iniziativa è prevista nell’ambito delle manifestazioni “#Unipa 2017, Palermo Città Universitaria”.

“Nel corso dell’evento avremo ospiti stranieri prestigiosi – spiega il prof. Francesco Cappello, tra gli organizzatori dell'evento – un update sulla ricerca biomedica in campo aerospaziale condotta a Palermo, le presentazioni di giovani e promettenti ricercatori (dottorandi e post-doc, italiani e stranieri) della nostra Università. Previsto anche il conferimento del "Palermo University Prize" al prof. Giulio Taglialatela, scienziato italiano emigrato negli USA, fulgido esempio di correttezza accademica e di onestà intellettuale per le nuove generazioni”.

Programma:

Ore 9.00: Registrazione

Ore 9.30: Saluti Istituzionali.

Prof. Fabrizio Micari, Magnifico Rettore dell’Università degli Studi di Palermo.

Prof. Francesco Lo Piccolo, Delegato alle attività connesse alla regolamentazione ed al funzionamento dei dottorati di ricerca.

Prof. Giovanni Zummo, Direttore del Dipartimento di Biomedicina Sperimentale e Neuroscienze Cliniche.

Prof. Felicia Farina, Coordinatore del Dottorato di Ricerca Internazionale in Biomedicina e Neuroscienze.

Ore 10.00: Ricerca Biomedica in Campo Aerospaziale.

Moderatori: Proff. Fabio Bucchieri e Giuseppe Crescimanno (Univ. di Palermo).

Stato dell’arte del progetto finanziato dal bando dell’Agenzia Spaziale Europea ILSRA (International Life Science Research Announcement) 2014 per l’utilizzo scientifico della Stazione Spaziale Internazionale per ricerche nel campo delle scienze della vita: An ex vivo model of the human airways to study the effects of long-term exposure to Space conditions. Prof. Fabio Bucchieri (University of Palermo).

I Invited Lecture: Epithelial barrier dysfunction in asthma. Prof. Donna Davies (University of Southampton, UK).

II Invited Lecture: Role of epithelial innate immunity and antimicrobial peptides in chronic obstructive pulmonary disease: lessons from cell cultures. Prof. Pieter Hiemstra (University of Leiden, The Netherlands).

Ore 11.30: Poster Section (Dottorandi e post-doc, 5 minuti/5 slide per ciascun presentatore).

Moderatori: Proff. Rakez Kayed e Giulio Taglialatela (University of Texas Medical Branch, Galveston, TX, USA)

Marta Castiglia (Italy): Liquid biopsy in cancer patients management.

Cesare Cernigliaro (Italy): Role of nitrosative stress in colon cancers.

Michele Comerota (USA): Near infrared light induces synaptic resistance to the dysfunctional binding of toxic amyloid beta oligomers.

Daniela D'Amico (Italy): FGF13 in the contest of neuronal excitability in healthy and diseased brains.

Irene Deidda (Italy): Microglial phenotypes over the retinal neurodegeneration associated with Alzheimer's disease: potential targets for the disease treatment.

Magdalena Gòrska (Poland): New insight into anticancer activity of 2-methoxyestradiol.

Richard Thomas McKendry (UK): Expression and function of Programmed Cell Death Protein-1 (PD-1) and ligand PD-L1 in Chronic Obstructive Pulmonary Disease.

Dragana Nikolic (Serbia): Identification and validation of novel cardio-metabolic risk markers.

Ashley Nilson (USA): Tau Oligomers and inflammation: their association and implications for spreading.

Eleonora Russo (Italy): Wharton’s jelly mesenchymal stem cells: characterization as cell therapy agent in central nervous system diseases.

Pietro Scaduto (Italy): FGF14 signaling mechanisms in the healthy and diseased brain.

Federica Scalia (Italy): Zebrafish as a model to study chaperonopathies (Hereditary Spastic Paraplegia, SPG13).

Simona Terzo (Italy): Impact of Sicilian pistachio consumtion in obese mice.

Eleonora Trovato (Italy): Extracellular vescicles in biomedicine.

Maria Concetta Zarcone (Italy): Effects of diesel exhaust on primary bronchial epithelial cells during controlled in vitro exposure.

Leila Zummo (Italy): The role of circulating and exosomal miRNAs as biomarkers of drug-resistant epilepsy.

Ore 13.00: Break

Ore 14.00: Esami finali del Dottorato di Ricerca Internazionale in Biomedicina e Neuroscienze.

Commissione: Proff. Fabio Bucchieri (Palermo), Donna Davies (Southampton), Pieter S. Hiemstra (Leiden), Rakez Kayed (Galveston), Giulio Taglialatela (Galveston).

Dottorandi:

Kawthar Hamid Braysh (Lebanon): Mechanism of diabetic nephropathy: role of VEGF-A. Tutor: Prof. Francesco Cappello.

Fabiana Faulisi (Italy): Multivariate analysis of the behavioral responses of rodents studied by means of different anxietyinducing tests. Tutor: Prof. Maurizio Casarrubea.

Giuditta Gambino (Italy): Role of nitric oxide/CGMP pathway in cannabinoid modulation of paroxysmal phenomena. Tutor: Prof. Pierangelo Sardo.

Francesco Ingrassia (Italy): Typing of KIR genes in unrelated hematopoietic stem cell transplants: influence of the donor KIR genotype on the outcome of the transplant. Tutor: Prof. Felicia Farina.

Dagmara Ewa Lubowiecka (Poland): Prooxidative mechanism of action of peracetic acid in cellular model of acute pancreatitis. Tutor: Prof. Marianna Lauricella.

Claudia Marino (Italy): The role of Hsp60 in amyloid beta pathway: relevance to Alzheimer’s disease. Tutor: Prof. Giovanni Zummo.

Ore 17.30: Conferimento del "Palermo University Prize" al Prof. Giulio Taglialatela (Utmb, Galveston) da parte del Rettore dell’Università degli Studi di Palermo.

Ore 17.45: Lettura Magistrale. Moderatore: Prof. Giovanni Savettieri (Professore emerito di Neurologia, Univ. di Palermo). Brain resilience as a novel therapeutic approach for Alzheimer’s Disease. Prof. Giulio Taglialatela (UTMB, Galveston).

Ore 18.15: Cerimonia di proclamazione dei Dottori di Ricerca in Biomedicina e Neuroscienze.

Ore 18.30: Conclusioni.

ott 20

Mostra fotografica al Museo Gemmellaro

Museo Gemmellaro di corso Tukory, 131